lördag 7 juni 2008

Åskväder

Årets första åskväder har visat sig i Vikarbyn och det var riktigt vackert.
För att ta denna bilden använde jag mig av ett stativ och kameran inställd på manuellt och slutartid "bulb", vilket innebär att slutaren är öppen så länge man håller ner avtryckaren (en trådutlösare är att föredra).
Kameran ställde jag som sagt in på M och "bulb" men även på brusreducering då det förhindrar en del brus i bilden som gärna uppstår vid lång exponering.
Bländaren ställde jag på den minsta F22. Sedan är det bara att hålla nere avtryckaren till det lyser till, då släpper man knappen och blixten sitter där på sensorn. Lätt eller hur :-)
Det krävs lite tålamod också, för det är så att man inte kan hålla nere avtryckaren allt för länge för då blir allt överexponerat, så ibland måste man släppa och då tyvärr tar det en stund för kameran att ladda om och då brukar det komma jättefina blixtar :-)

I övrigt så har jag nu ca 600 bilder från studentbalen och av dem har jag gjort ett bildspel med 272 bilder. Så nu är det bara att hoppas på att studenterna blir nöjda.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Akta dig bara så inte blixten slår ner i dig. Oddset att träffas av blixten någon gång under ett år lika med 1 på 700 000 men det ökar nog dramatiskt om man står ute och väntar in den.

Göran sa...

Det kan jag tänka mig, men nu stod jag ju ändå på min balkong så jag hoppas jag ska klara mig :-)