fredag 7 augusti 2009

Akvariumbygge

Nu har jag limmat ihop mitt nya akvarium. Tyvärr blev det inte så stort som jag tidigare sagt då jag hade missuppfattat glasmästarn lite på längderna. Han hade nämligen färdiga glas som var 50*110cm och jag hade hört 60*110cm (eller rättare sagt så var det min fru som fick mig till att tro det var 60 cm).
Men det gör inte så mycket det blev i alla fall 275l och det räcker långt tycker jag.
Nu är dock inte dessa bilder värdiga en fotograf då jag bara fotade för att visa hur jag gjort, inte försöka skapa något konstverk. Orkade inte rigga blixtar och liknande :-)
Till att börja med så läste jag på intenet hur man skulle göra med att lägga tändstickor emellan för att få en fog och det men det blev jag avrådd från att göra av glasmästarn, så jag hoppas han har rätt. Hur som helst så vet jag att han byggt flera akvarium så han borde veta vad han håller på med. Därför lade jag först en sträng silikon på långsidan och ena kortsidan, sedan satte vi långsidan på plats. Därefter fixerade vi ena kortsidan och tejpade den i vinkel.

Så här blev resultatet av den fixeringen. Måste säga att det är väldigt kladdigt att hålla på med silikon och det blev även lite blodvite då det fanns en del vassa kanter som jag skar mig en aning på när jag strök ut fogen, men det är sånt man får räkna med :-)




Så här ser akvariet ut med alla sidor ihoplimmade. Nu ska det bara härda innan jag lägger på ytterligare en fog med silikon. Sen är det bara att vänta i minst 24 timmar så det får härda ordentligt och sen får vi se om det håller och att inget vatten läcker ut. Det är det som är det mest spännande :-)




Har även införskaffat plexiglas som jag värmt och böjt och som jag sedan har smetat ut en massa silikon på och sedan kladdat dit småsten. Detta ska bli övergången åt paddorna till landdelen som får bli det överblivna 100L akvariet.

I övrigt så blev det även ett litet akvarium i ordning gjort där jag har köpt in Guppyn som förhoppningsvis kommer att yngla av sig ordentligt så paddorna får lite extra mat. Det lilla akvariet kommer även att tjäna som växtakvarium.
Och som jag tidigare sagt så köpte jag in akvariet, sköldpaddor och tillbehör för 200 kr vilket var väldigt billigt men nu har det rasat iväg en hel del tusenlappar på detta bygget men bra tror jag dock det blir när allt blir klart.
Tyvärr innebär det även en massa ommöblering i huset så att allt får plats, men åter igen det kostar att ligga på topp.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Vad spännande att se om det håller tätt! Bra jobbat att bygga ett akvarium :)

Göran sa...

Ja det blir verkligen spännande att se :-)
Ska lägga en extra fog i morgon och sen får det nog härda till på måndag eftermiddag så man är någorlunda säker.