fredag 4 januari 2008

Min verkstad


Tänkte det var dags att visa min verkstad, nämligen där jag sitter så gott som varje dag och fixar med mina bilder. Det är ju som sagt så att mycket av tiden på dagens bilder läggs ner vid datorn. Det moderna mörkrummet.
Jag har valt att uteslutande arbeta med Mac. Efter att ha hört en massa om just Mac att de skulle vara så bra och att man aldrig fick ett felmeddelande och liknande så tänkte jag för ca ett år sedan att det är värt ett test.
Jag höll på att bli tokig på alla datorer och även min egen då det alltid var fel på dem hit och dit så jag tänkte att jag köper mig en Mac och ser om de är så bra som de säger.
Och jag måste säga jag har inte ångrat en sekund av det köpet. Jag har aldrig haft ett felmeddelande på den sedan jag köpte den. Eller det är i och för sig lite lögn, jag fick ett felmeddelande efter några dagars användande av den. Och det var när jag hade installerat Microsoft Office på den, då kom det välkända meddelandet "programmet har utfört en förbjuden åtgärd". Ja vad säger man :-)
Nu var i och för sig detta lätt avhjälp, laddade ner en uppdatering till Office och sedan dessa har det aldrig mer blivit något fel. Med mina PC som jag har hemma så är det alltid något som går fel varje dag (har 3 st). Så jag har ett klart löfte. Jag kommer aldrig mera köpa PC.
Visst finns det dem som säger att PC är bättre för det finns fler program och allt till PC. Tyvärr håller inte det längre då det går att köra alla Windows program även på Macen nu mera. Vilket jag inte tycker om. Tyvärr är det ju så att även Macen kommer att bli utsatt för attacker och virus om den blir lika populär som PC´n.
Men det återstår att se vad Apple har att sätta emot när det händer för onekligen så börja Macen knapra in på PC´n.
En annan sak som jag testat och som jag heller aldrig kommer att gå ifrån är ritbrädan (Wacom). Var lite knepigt i början men efter några timmar så är den överlägsen anser jag. Framför allt när man ska maska och markera, det känns betydligt mer naturligt att använda en penna i stället för musen.
Sedan är jag en riktig Canon nörd kan man säga, jag använder mig så gott som uteslutande av Canon om det finns att få tag på. Visst, när jag skulle köpa kamera så jämförde jag lite med Nikon men såg ingen större skillnad och då var valet klart. Jag hade använt Canon som analog och såg ingen anledning till att byta märke och lära mig ett nytt nu när jag skulle fota digitalt.
Att jag skulle ha något annat än Canon eller Nikon fanns aldrig på tal. Det är ju trotts allt de två största märkena. 2007 var faktiskt det första året som Nikon gick om Canon i antalet sålda systemkameror i Japan. Räknar man in alla kameror, alltså även kompaktkameror då är dock Nikon fortfarande väldigt långt efter försäljningsmässigt (detta är hämtat från kamerabild.se).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Camilla sa...

Nu har du ljugit lit i alla full fall. Jag har ju lyckats låsa din MAC och så har det varit några ggr som du har fått felmedelande fast inte lika ofta som på cp-datorn

Göran sa...

Ja vissa klarar av allt och ska hålla sig borta från tekniska utrustningar. Du kan ju tala om hur många felmeddelanden du har om dagen med din PC (eller min). :-)