lördag 15 mars 2008

Tragiskt

Har idag även vart med om något mycket tragiskt. Jag började igår med att installera om min bärbara PC då den inte har gjort annat än krångla och gått väldigt segt. Själv använder jag den dock inte då jag så långt det går försöker hålla mig borta från PC just av den anledningen att man alltid blir upprörd.
Så även denna gången.
Innan jag installerade om så tänkte jag var snäll mot min fru som har allt på denna datorn bland annat 4,9 Gb bilder. Dessa tänkte jag bränna över på DVD men då mappen var lite för stor så packade jag ihop den för att sedan bränna. Att packa den var inga problem, problemen kom när jag valde att skicka den till bränning. Då helt plötsligt talade datorn om att det fanns ingen enhet. Trotts att den visades utan problem.
Efter ett tag blev jag så arg så jag kastade datorn till min son som fick ta över.
I morse hade jag då äntligen fått en bränd skiva med alla bilder och dokument till min fru. Skivan var testad och den gick utmärkt att använda på alla sätt och vis.
Så jag installerar om hela datorn och när jag sedan ska flytta över mapparna igen så talar datorn om att filerna är korrupta. Jag provar på alla datorer vi har men ingen av dem klarar av att öppna filerna.
Med andra ord så hade jag precis förstört allt min fru hade sparat. Snacka om att man är nere, nu tror jag nästan hon tog det bättre än vad jag gjorde men jag säger bara en sak. Nu sjönk mitt förtroende ännu djupare för PC och Microsoft.
Men hur arg jag än är på dessa hemska saker så kommer jag nog aldrig över vad jag gjort med alla hennes bilder, det kommer att ta ett långt tag att komma över tyvärr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Buddy Jesus sa...

Har du testat att öppna skivan i Ubuntu?

Det finns ett program-paket som heter "magicrescue" som kan läsa "borttappade" filer, om de finns brända på disk eller hårddisk.

Det finns även ett program som heter "PhotoRec" som rekonstruerar bilder från försvunna partitioner eller skivor.

Då datat finns bränt på skiva går den igenom skivan efter vissa teckensekvenser som indikerar att till exempel en jpg-fil börjar och slutar på ett visst ställe. Den återskapar sedan bilderna utifrån den datan.

Vill du ha handfast hjälp rekommenderar jag http://ubuntu-se.org/forum/

Göran sa...

Ska absolut ta och testa detta. Tack för tipset. Hör av mig om det fungerar.