fredag 18 juli 2008

Avslutning på fotokurs

Avslutningen på min första fotokurs gjordes med bland annat studiofotografering och efter det lite modellretusch och grundläggande bildredigeringskunskaper.
Bilden som jag lägger upp här är tagen av Carina Skoglund (Cayenne). Eleverna fick lära sig en del om hur man sätter ljus i studion och vad mycket man kan göra enbart med att flytta lite blixtar.
De fick agera både modell, fotograf och ljussättare.
För tillfället sitter jag och skriver ihop ett kompendium som de ska få då det blev en hel del saker för dem att tänka på när de nu ska ut och klara sig på egen hand. Därför lovade jag att skriva ner lite stolpar åt dem så de har att kolla upp vad det var vi lärde oss.
Kursen har varit väldigt lärorik även för mig och jag hoppas verkligen att eleverna har fått en hel del kött på benen för att gå vidare i sitt fotograferande. I alla fall sa de att de var nöja, och faktiskt så lät de trovärdiga så jag får nog tro dem :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Carina sa...

Vilken snygg bild jag tog :) Gillar den verkligen!!

Nä, jag lurades inte utan menade vad jag sa!! Tack för en otroligt givande kurs!! Jag kan mycket väl tänka mig att gå den en gång till (innötningsmetoden :) )och även en kurs i photoshop för behandling av fotona efteråt!!

Göran sa...

Tack!

Ja, du tog en bra bild så det är helt ok att vara lite stolt. Hoppas nu att det blir flera.

Karins fotoblogg sa...

Hej!
Här var en trevlig blogg med foto! Hit kommer jag att återvända, särskilt som jag strävar efter att lära mig ta bra bilder.
Ha det gott!

Göran sa...

Det låter väldigt trevligt Karin och du är välkommen så ofta du vill och tveka inte att fråga om det är något du undrar, kanske kan jag svara :-)
Och lyckas jag inspirera dig till något så är jag ännu nöjdare.

Susanne sa...

Låter så himla kul med fotokurs. Jag funderar själv på att gå med i en fotoklubb i Västerås. Har fått en inbjudan dit så jag ska nog ta den... Man blir aldrig fullärd och det är ju det som är tjusningen med livet. Nu ska jag kika på din bloggsida. Väl mött. MVH Susanne

Karins fotoblogg sa...

Hej igen Göran!
Så kul att jag kan ställa frågor till dig, för ibland är dom många kan jag säga! Jag försöker som sagt utvecklas som(hobby)fotograf och min tanke var när jag började med min blogg, att jag hoppades på att jag skulle få feedback. Men så har det inte riktigt blivit även fast jag får fina kommentarer. Du vet, vad man skulle kunna ha gjort annorlunda och så... vad som blev bra el dåligt.

Ha det gott!