torsdag 17 juli 2008

Fotokurs

Nu har jag haft min första fotokurs, eller rättare sagt har min första för vi har en lektion kvar idag då vi ska vara i min studio.
I kursen har vi gått igenom en hel del om exponering, skärpedjup och dyligt. Det är ingen nybörjarkurs men vi har inriktat oss mycket på att alla ska hitta de olika inställningarna på sina kameror. Det har också varit lite av inriktningen på kursen "lär dig din systemkamera". Något som jag kanske var lite otydlig med vid annonseringen så en hoppade av kursen då han redan hade full koll på sin kamera tyckte han, och det var helt ok tycker jag, ibland blir det bara fel och då ska man naturligtvis inte vara med.
De elever som jag har kvar nu hoppas jag dock ska lära sig en hel del och ha mycket med sig i ryggsäcken när de slutar.
Tyvärr går det ju inte att bli fullärd på 3 x 3 timmar.
I och med att vi har lagt en hel del tid på exponering så har vi hela tiden haft med histogrammet och lärt oss hur det fungerar och vilken nytta man kan ha av det.
Hur man använder blixten för att få snygga bilder har vi också tittat på så nu hoppas jag slippa se bilder med platt ljus från dessa elever mera.
På bilden håller de på att fota panorama och det ska vi idag sätta ihop när vi även ska titta en del på bildredigering.
Mycket har varit nytt även för mig men jag tycker att det har gått bra så det kan bli flera kurser framöver om det finns intresse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Carina sa...

Hmmmm

Göran sa...

Vadå hmmm. Någonstanns skulle du väl hamna på bild :-)
Ärligt talat då var det länge sedan jag tog så lite kort. Jag hade tänkt mig att jag skulle vara med och fota lite hela tiden men som ni körde med mig så fanns ingen tid över :-)
Fast jag måste medhålla att jag är nöjd över att ni frågade, för annars hade nog jag vart väldigt besviken.