torsdag 7 augusti 2008

Fotokurs 2

Efter att ha fått ett telefonsamtal häromdagen från en av mina elever känner jag mig tvingad att skriva denna instruktion om hur man fotar rinnande vatten och får det att se sammetslent ut.
Historien till detta är att jag fick ett telefonsamtal med frågan om hur man skulle ställa in kameran. Jag förklarade hur och trodde det var frid och fröjd.
Efter ca 1 timme så fick jag dock ett sms där det stod att "nä nu j****r åkte kamerah*****t i älven! Nu skaffar jag mig en ny hobby".
Nu var det dock inte så farligt så att kameran hamnat där men jag känner ändå att det behövs en förklaring som ni kanske förstår :-)

För det första om man ska fotografera vatten och få det så där snyggt sammetslent så måste man fota när det inte är för ljust eller så får man använda sig av filter ND/gråfilter för att mörka ner ljuset.
Anledningen till detta är att man måste låta slutaren vara öppen ganska så lång tid. Hur lång tid beror lite på hur mycket vattnet rör sig.
Bilden jag tagit här är tagen med slutaren öppen 1 sec och en bländare på f/22.
Som ni säkert också förstår så måste man använda sig av ett stadigt stativ då man inte klarar av att hålla kameran stilla så länge.

Så hur gör man då.

1. Montera kameran på stativet.

2. Inställningen kan variera lite på hur det ser ut med ljuset och vilket skärpedjup man vill ha. För full kontroll använder man "M" manuell.

3. Vi kör exemplet med inställningen "M". Som sagt så beror det lite hur ljust det är. Men om man inte bryr sig om skärpedjupet så kan man ställa in slutaren på säg 2 sec och så ställer man in bländaren till ett läge så man ser att ljusmätaren i kameran börjar röra sig mot mitten (mätaren behöver inte vara i mitten men den ska finnas någonstans mellan -2 och +2).

4. Skulle man inte få mätaren inom detta område så kan det beror på att det är för ljust eller för mörkt. Står mätaren tryckt mot högerkanten (+2) ja, då är det för ljust och tiden för slutaren för lång (bilden blir överexponerad). Och tvärt om då om den står till vänster.

5. Här måste man prova sig fram lite för att få rätt inställningar men när mätaren befinner sig inom detta område så är det bara att klicka.
Ett tips bara är att använd en fjärrutlösare eller ställ kameran på självutlösning då det är väldigt lätt annars att få skakningsoskärpa på bilden när ni trycker på knappen.

Om man inte vill använda sig att läget M så kan man ju även använda sig av T.ex. S(Tv) och ställa in tiden till det man vill ha, låt säga 2 sec och bländaren få sköta sig själv.
Det man måste tänka på i detta läge är att kolla så att inte bländarvärdet blinkar i kameran för då betyder det att kameran inte kan hitta rätt bländare för att exponera rätt till den slutar tid som du valt.

Vill man hellre vara säker på att få ett långt skärpedjup så kan man använda sig av A (Av) inställningen och låta kameran bestämma hur länge slutaren ska vara öppen. Är det då tillräckligt mörk så kommer ni att få sammetslent vatten men är det för ljust så kommer vattnet att frysas och bli klart.

Hoppas nu att ni fått lite information som kan vara till nytta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Carina sa...

Tack, tack, tack, tack :)

Antagligen var det för ljust ute för jag gjorde precis som du sa och det funkade inte.

Stackars Peo vilka svordomar han fick lära sig den dan :)

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Göran sa...

Jag förmodar att det var ljuset som spelade dig ett spratt.
Nästa gång så prova med manuell eller kanske A på din nikon och ställ in minsta bländaren (högt tal T.ex f/22). Då blir i alla fall inte bilden överexponerad. Det som kan hända då är att vattnet inte blir sammetslent om slutartiden blir för kort.
Tyvärr kan det vara lite svårt ibland att ge instruktion på telefon. Men jag hoppas jag har gott gjort dig lite nu :-)

Och vad beträffar Peo så tror jag ingen skada är skedd för jag tror han redan hört en hel del.

Karins fotoblogg sa...

Hej!
Kul med matnyttiga tips! Roligt att du delar med dig.

Ha det gott