tisdag 19 augusti 2008

Fotokurs 3

Denna gången tänkte jag om ni inte har varit förvirrade tidigare så kommer ni säkerligen att bli det nu. Fast jag hoppas naturligtvis att när ni läst i genom allt så ska saker och ting ha blivit lite klarare.
Många gånger har ni säkert hört någon säga att denna bilden är helt rätt exponerad. Och ja, det kanske den är men är bilden bra för det? Vad menar jag då med det?
- jo, det är så här att man har i stort sett i varje bild ca sex olika chanser på dig att exponera rätt. Förvirrande, eller?
För att klara ut detta så brukar man tala om "den fotografiska triangeln" och vad är då de? Ganska enkelt faktiskt. Man kan säga detta, det man gör i ena ände måste man justera lika mycket i andra änden. Ha det i tanken hela tiden så ska det klarna. Nu börjar vi prata lite mer fototermer. "Den fotografiska triangeln" är helt enkelt det att det finns tre saker som alltid hänger ihop för att få rätt exponering och det är ISO, Bländare och Slutare. Ändrar man den ena måste man ändra den andra lika mycket i andra änden. Om ljusmätaren visar på rätt exponering vid en inställning så kan man inte bara ändra bländaren T.ex. och tro att man fortfarande får rätt exponering.
Vi förutsätter i detta exempel att vi enbart använder oss av ISO 100 och så koncentrerar vi oss enbart på förhållandet mellan bländare och slutare.

Om vi får rätt exponering med bländaren inställd på f/4 och slutaren på 1/500. Om vi minskar bländaren med ett steg till f/5,6 då måste vi också öka slutartiden till 1/250. I detta läge så har sensorn blivit belyst exakt lika mycket och bilden har blivit rätt exponerad båda gångerna (naturligt vis är det så att om ljuset förändras på motivet så blir det fel men nu får vi förutse att ljuset är konstant lika på motivet).

Jaha, undrar ni kanske då, varför ska man då bry sig?
Huvudsaken är väl att man får en rätt exponerad bild. Om vi nu går tillbaka lite så sa jag ju att man hade åtminstone 6 olika lägen att få samma bild korrekt exponerad. Men det jag vill att ni ska lära er är hur ni tar en "Kreativt" korrekt exponerad bild.

Här nere har jag tagit tre bilder där alla är korrekt exponerad. Bländare och slutare har ändrats lika mycket i förhållande till varandra. Men som ni kan se så är bilderna helt olika. Ni kan ju själv bilda er en uppfattning om vilken som är bäst.






Som ni ser så ändras skärpedjupet markant med en stor bländaröppning (f/2.8). Vilket gör att man slipper en massa störande saker i bakgrunden.
Om vi skulle ta ett annat exempel av bild där man i stället skulle få bästa bilden genom att ta den minsta bländaren och den längre slutartiden i stället, så är ett bra exempel när man fotar vattenfall.
För om man har en snabb slutartid så fryser man vattnet men med en lång slutartid så får man det där vackra sammetslena vattnet.

Så vad kan vi dra för slutsatser av detta då? Jo, för att bara ta en korrekt exponerad bild så kan man lika väl använda sig av "Auto" läget på kameran, för då ställer kameran in korrekt exponering automatiskt (ofta i alla fall). Men ska vi ta en kreativt korrekt exponerad bild då får vi lov att gå in på kamerans kreativa zon och då helst läget "M" manuellt. Det går naturligt vis även att använda sig av bländar eller slutar automatiken men jag föredrar manuellt om man verkligen ska styra över exponeringen själv.
När man fotar i manuellt läge så gäller det att hålla koll på ljusmätaren men det tänkte jag ta en annan gång. Så om ni inte behärskar "M" läget, så prova Tv eller Av läget (Canon beteckningar).

Hoppas något har klarnat för er. Vid frågor är det bara att höra av er. Tycker någon jag har fel så hör gärna av er ni också. Och tycker ni det är jättebra så går det också för sig om ni säger det :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tycker dina fotokurser på bloggen är helt perfekta.
Skoj även när du knäppt olika kort med olika inställningar så man ser skillnaden!
Din blogg kommer då att hamna under mina favoriter :)

Göran sa...

Tack Jenny!

Jag tänkte fortsätta på denna stil hade jag tänkt. Det är ju faktiskt så att det sporrar även mig att lära sig mera.
Det är en sak att behärska det själv men det känns som att det krävs ytterligare lite till när man ska lära ut till andra. Så det är bra.