fredag 1 augusti 2008

Fotokurs 1

Nu tänkte jag börja skriva lite om hur man kan få lite extra kvalité på sina bilder. Efter att jag hade min fotokurs så kom det önskemål om att jag skulle skriva ett kompendium, så att de kunde hålla allt i minnet som de lärt sig och det har de även fått men de ville även ha lite mera steg för steg anvisningar och då tänkte jag att jag skriver det på denna blogg så får alla som vill vara med och ta del av det.
Och vi börjar med ett lite mer avancerat sätt att skärpa bilder.
Normalt sett så brukar de flesta använda sig av oskarp mask men jag tycker denna metod fungerat bättre.
Det jag gick igenom med mina elever var att skärpa bilderna med filtret högpass.
Så här går man tillväga:

1. Börja med att göra klart bilden som ni vill ha den. Gör de redigeringar ni vill göra med andra ord. När ni gjort allt detta så gå till nästa steg.

2. Gör en kopia av bakgrundslagret. Ta tag i lagret och dra det ner till knappen "skapa nytt lager"

3. Gå till menyn "filter" och välj "Annat" och sedan "högpass".

4. Ni får då upp en ruta där ni ska välja vilken radie ni ska använda. Det som jag brukar använda mig av är radie 5.

5. När ni klickat på "ok" blir hela bilden väldigt grå och ser konstig ut. Det gör inget för det är nu vi ska se till att den blir snygg.

6. I listrutan ovan för lagren ser ni det står "normal". Klicka på pilen neråt så får ni upp en massa alternativ.

7. Förflytta er neråt i denna tills ni hittar "Mjukt ljus" och klicka på den.

8. Nu har bilden fått en snygg skärpa men i många lägen så kan det vara lite för mycket, så dra ner opaciteten tills det ser bra ut. Som de säger "lagom är bäst"

Om ni vill ha en annan effekt på skärpan så kan ni prova på några av de andra alternativ "Skarpt ljus", "Linjärt ljus" och de andra alternativen som finns i denna avdelning.

Hoppas nu att detta kan vara till hjälp för er. Vid funderingar är det bara att höra av er.
Ni får naturligtvis även höra av er och säga vad ni tycker om detta tips.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: