onsdag 4 februari 2009

Exponera rätt?

Hur ställer man in en rätt exponering?

Jag har upptäckt att detta med bländare, slutare och iso kan ställa till problem för många nybörjare och jag har förståelse för dem (har ju själv varit där).
Därför tänkte jag att jag kanske skulle ge mig på att försöka förklara hur det ligger till.
Hör gärna av er med frågor om ni absolut inte förstår min beskrivning. Om ni förstår och det hjälper er får ni naturligtvis också höra av er :-)

Försök tänka er en triangel med de olika parametrarna som spelar in för att få till en rätt exponering. Bländare, slutare och ISO.
Gör man en ändring på någon av dessa tre så måste man även ändra ändra i andra änden för att få en rätt exponering.
Ändrar man T.ex. bländaren ett helt steg så måste man alltså även ändra slutare eller ISO lika mycket åt andra hållet.
Tänka på att hela bländare steg är dessa f/2, 2,8, 4, 5,6, 8, 11, 16, 22, 32 (på de flesta av dagens kameror finns även mellansteg)
Hela slutartider är dessa 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000 (här finns båda längre och kortare tider)
ISO-tal 100, 200, 400, 800, 1600 osv

Ett exempel.

Vi har får en rätt exponering med inställningen ISO400, bländare 11, slutare 1/125 sec. Vi vill få en så brusfri bild som möjligt så vi skruvar ner iso-värdet 2 steg till iso 100.
För att nu behålla samma exponering måste vi få in mer ljus till sensor då vi nu tagit bort två steg på iso så får vi öppna bländaren med två steg till 5,6 eller förlänga tiden som slutaren står öppen, i detta fallet från 1/125 sec till 1/30

Ytterligare ett exempel.

Vi vill avskärma objektet vi ska fota så att vi bara får det i fokus. Vi vill alltså ha ett kort skärpedjup.
För att lyckas med detta så ska vi använda så stor bländare som möjligt, och låt os säga att vår största bländare på vårt objektiv är f/4.
Då får vi räkna. Från f/11 till f/4 är det tre hela bländarsteg.
Vi kommer då att få följande värden. f/4, 1/1000 sec (tre steg snabbare) och ISO400.
Med detta ljus behöver vi inte använda oss av ISO400 utan vi skruvar ner det till iso100 (två steg) och får då värdena f/4, 1/250, iso100.

Hoppas nu att detta kan reda upp en del begreppsförvirringar som kan förekomma. Jag vill också påpeka för er som tycker detta verkar väldigt komplicerat och ni nu tänker.
Herre gud ska jag kunna alla dessa siffror i huvudet.
Nä, det behöver ni inte. Utan får ni in detta i huvudet att rör jag ena värdet så måste jag även röra det andra värdet åt motsatt håll.

Tänk också på att här har jag berättat hur man ställer in en så kallade rätt exponering, det vill säga den som gör att bilden inte blir under eller överexponerad (enligt kamerans ljusmätare). Man brukar säga att man kan ställa i 8 olika rätta exponeringar men bara en kreativ exponering. Det kan ju vara så att man vill ha en väldigt överexponerad bild ”High key” då blir det något helt annat men det är överkurs.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för förklaringen, känns som att det kan ta ett tag innan alla dessa siffror sitter i skallen.