onsdag 25 februari 2009

Virusrensning

Trotts att man själv har gett upp hoppet för PC och Windows för ett bra tag sedan, bara för att slippa alla dessa virus och andra konstiga felmeddelanden som alltid dyker upp lite då och då. Så inte ska ni tro att man slipper sitta brottas med problem för det inte.
Nej då, då kommer andra hit med sina Windows maskiner i stället när de inte fungerar, så då får man sitta och jäklas ändå :-)
nu gick det i och för sig ganska bra ändå idag, då det bara tog ca 2 timmar att fixa till det men och andra sidan så skulle jag ha kunnat göra en massa annat i stället för att laga datorer.
Nu är det i och för sig så att det är ganska bra med bärbara datorer då jag kunde ställa upp min Mac bredvid PC's och göra lite nytta medan PC'n gjorde sina vanliga procedurer. Nämligen startade om efter varje lite sak man ordnade till.

För övrigt denna dag har jag vart i studion för att köra min uppgift på högskolekursen jag går. Veckans uppgift är ljus/skugga. Det jag gjorde i studion var helt enkelt att testa lite olika inställningar med ljussättningtekniker.
Det jag testade var T.ex. att köra med skarpt ljus, det vill säga blixt rakt på, utan något som helst diffuserande material emellan blixt och objekt. Jag använde mig en softbox, två softboxar, vanliga externa blixtar, blixtar på kameran och studioblixtar.
Jag använde mig även av reflexskärmar av olika slag och färger, allt för att se vad som hände.

Lite av resultatet kan ni se här. Den första bilder är tagen med riktat ljus med hjälp av en så kallade snoot monterad på en studioblixt. Som ni ser så blir det väldigt mycket skuggor med denna ljusuppsättning.
I den nedre bilden har jag använt en blixt med softbox uppställd rakt bakom kamera ca 1 meter ovanför. Med andra ord så har jag här använt medljus.
Jag använde även en blixt med softbox riktad på bakgrunden så att den blev helt vit. För att få ännu lite mindre skuggor höll jag en reflexskärm ovanför.
Sen är det helt upp till var och en vad man tycker är snyggast, skuggor ger ju lite mer liv i bilden så det får väl räknas till mera kreativt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: