söndag 8 februari 2009

Snöskottning och foto

I natt hade det kommit massor av snö så det blev till att börja skotta på morgonen. Trotts att det fortfarande snöade för fullt. Infarten var igentäppt med en packad snövall på en halvmeter. I övrigt så låg ett jämt snötäcke på ca 1 dm över hela gården. Så snövallarna börjar bli lite höga nu. Det blir bara jobbigare och jobbigare att skjuta undan snön. Men det ger kondition och det är nyttigt, säger de som vet.
Efter skottning så försökte jag fotografera en Björktrast på baksidan med det visade sig att han ville inte vara med. Han satt och käkade på äpplena som jag lagt ut. Men dessa fåglar är så otroligt skygga. Jag satt ca en halvtimme och såg att den kom tillbaka och satt och kollade läget i trädet bredvid frukten. Jag satt helt stilla och bara tittade i kameran så att han absolut inte skulle kunna se mig, men så gjorde jag bara en liten rörelse med objektivet och han försvann igen. Nu är ju inte Björktrastarna den snyggaste fågeln men det är lite roligare att fota dessa fåglar som ger lite utmaning. Så vi får se om det dyker upp något kul till nästa helg.
Annars blev det några bilder på Gråsiskor. Men på grund av snövädret så blev det att jobba med höga iso-värden även idag. Nu vill jag verkligen ha lite solen till nästa helg så man kan börja skruva ner iso och ändå få bra slutartider. Eller åtmindstonne att man ska kunna få slutartider så att man slipper rörelseoskärpa vid minsta lilla rörelse. För som det har varit nu ett tag så ligger man hela tiden på minsta tänkbara tid och egentligen på tok för lång slutartid.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Här nere finns det ingen snö i huvudtaget, det är bara grått och trist. Förutom i måndags då tittade solen fram, men nu är det grått igen. Suck!

Den översta bilden på gråsiskan här riktigt bra. Den tittar upp lite nyfiket. Kanon bra.

Ha de
Rolf