fredag 6 februari 2009

Sverige Vs Norge

Igår fick jag veta att min bild på molen hade blivit uttagen att tävla för Sverige mot Norge i temat natur på fotomässan 2009 Göteborg/Oslo. Ska bli spännande att se om vi svenskar/svenskor klarar av att spöa norrmännen/norskorna. Lätt tror jag inte det blir i alla fall men man kan ju bara hoppas.
För min den finns även en annan spänd förväntan och det är resultatet på en annan tävling som avslutades den 31/1 och där sitter just nu juryn och ska avgöra. Två av mina bilder är uttagna där och första priset är en foto workshop i Toscana.
Andra och tredjepris är heller inte fy skam då det är Photoshop CS4 + Lightroom och tredjepris är programvara från Nic.
Skulle man inte bli någon av dessa pristagare så har man ändå chansen att komma med i en fotobok där hela vinsten av försäljningen går till Mariposas, En barnhem i Chile organiserad av organisationen "Hope for Children".
Det är ca 600 tävlande bilder med i denna tävling. Så jag hoppas att resultatet kommer under helgen.
I övrigt tänker jag fota lite övningsuppgifter för högskolekursen som jag har i läxa. Var ute i går och fotade panoreringsbilder och det gick riktigt bra att få fart i bilderna då ljuset var lite dunkelt men att frysa någon rörelse som också ingick i övningen var lite svårare då inte ljuset var tillräcklig.
En annan trevlig lite överraskning var att i dag när jag kom hem så hade jag en ny gäst vid fågelbordet som aldrig besökt mig tidigare och det var denna lilla krabat som finns nedanför här. Ett par Gråsiskor hade letat sig hit för fösta gången. Tyvärr var det lite sent så kamera inställningen fick bli ISO1000 och ändå blev det vid största bländare 5,6 enbart 1/50 sec vilket är lite lite med brännvidd på 500mm men vi får se om de dyker upp i morgon igen då är det nog lite bättre ljus förhoppningsvis.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

vad roligt, hoppas du vinner över norge nu:)
/Linda