måndag 30 augusti 2010

En bättre dag

En klart bättre dag idag än gårdagen. Och tur är väl det för sämre skulle den nog inte kunnat blivit. Visst snurrar det lite tankar fortfarande i huvudet men har fått svar på en del så nu är det bara att ta itu med resten.
Hittade också en som jag tycker väldigt fin text idag som säger massor.

"En äkta vän är den som ser sorgen i dina ögon medan alla andra tror på ditt leende".

Detta är verkligen något som jag kan känna igen mig och genom att lyssna till dessa ord så vet jag precis vilka mina vänner varit och är. Kan säga att det är ju inte många som sett sorgen men det finns ändå ett fåtal.

2 kommentarer:

Torvaldsdotter sa...

Den meningssökande människan!

Vare sig du eller jag är inte annorlunda som människa i våra försök att förstå världen.

Genom att vara en skickligare frågeställare, genom att utveckla en livslång kärlek till konsten att fråga. Är syftet med funderingar att vi ska bli bättre att svara på ”Vem är jag” Framförallt en förståelse för att de svar vi kommer fram till inte är dem vi väntat oss men att det är också en del av spänningen i sökandet – att man upptäcker det oväntade och överraskas av det nya.

Våra tankar och funderingar uppmanar att våga ompröva invanda föreställningar. Det filosofiska är konsten att samtala kring frågor man bär på. Ju fler frågor man har, desto säkrare mark står man på. Ge sig själv tid att växa in i en kunskap - om sig själv. Desto bättre kan man fatta meningsfulla beslut om ens framtid.

Du är redan inne i processen – släpp inte taget nu – fortsätt – svaren finns inom dig…människans största fråga – livets mening…

Din vän Susanna Torvaldsdotter

Göran sa...

Tack Susanna.

Jag börjar känna att trotts att frågorna är många så kommer svaren fortare. Dalgångarna är numera mycket kortare än tidigare. Även om det just denna helgen blev lite mycket.
Men jag tror det mest beror på att hela veckan har varit hektisk på alla sätt och vis så jag har inte hunnit med att tänka utan frågorna bara hopade sig. Och när lugnet började lägga sig och jag började känna mig till ro så kom allt på samma gång.
Men som tur är så har man vänner runt om kring sig och att läsa ditt svar både stärker och vägleder mig och jag lovar jag kommer inte att släppa taget. Jag känner att jag lär mig något nytt varje dag.
Måste bara lära mig att stänga av ibland för att inte ta in allt för mycket på en gång.