måndag 16 augusti 2010

Hur fungerar människor?


Frihetsdressyr
Originally uploaded by G Er Foto
Ja, den frågan kan man verkligen ställa sig. Efter att ha börjat jobba förra onsdagen så blir denna frågan bara mer och mer aktuell.
Just nu är det otroligt mycket att göra inför skolstarten och tills alla elever kommer. Själv ska jag se till att hinna starta upp alla skolans elevdatorer och uppdatera dem så de fungerar. Sedan har får vi besök av Ungrare nästa vecka så vi håller på att sätta ihop programmet för dessa med allt vad det innebär. Och så ska jag även hinna med och planera mina lektioner inför start.
Och ja, nu ska jag egentligen inte klaga för detta skulle jag hinna med utan problem om jag nu fick hålla på med de jag ska.
Men problemet uppstår när kollegor inte respekterar vad man håller på med.
Idag satt jag och en kollega i möte för att just spika ihop programmet för nästa vecka. Jag har då sagt till på min telefon att jag var upptagen så jag inte skulle bli störd.
Då ringer det istället ett flertal gånger på min privata telefon men jag svara inte eftersom jag inte tycker att jag behöver det. Vad händer då?
Jo, då kommer i stället två stycken (inte samtidigt) och letar på mig på mitt kontor och bara klampar in trotts stäng dörr. Och de till och med säger båda två att de har ringt men att de bara fick meddelande att jag var upptagen, så därför tittade de om jag var på kontoret.
När jag svarar att anledningen till att jag hade meddelandet att jag var upptagen kanske precis berodde på att jag just var upptaget så bara tittar de konstigt på mig. Och så kommer frågan, hur ska jag då kunna jobba då? Den ene hade problem med att få till ett dokument och den andra hade problem med skrivaren.
Det enda som händer mig är att jag får dåligt samvete för att jag inte hinner med att hjälpa dem. Ja, jag vet att jag egentligen inte ska bry mig men det är klart att det finns i tankarna att man inte är tillräcklig.
Men det värsta är nog ändå att man har kollegor som man verkligen vill hjälpa men de törs inte fråga för de vet hur mycket man har att göra. Så de får ingen hjälp och det på grund av människor som bara tänker på sig själv.
Vad gäller planering för mina lektioner som startar på torsdag så har jag inte hunnit gjort mera planering än att skriva ut deltagarlistorna, så som det ser ut så blir det att börja första lektionen med att improvisera, för att hinna planera ser jag ingen tid till. På fyra dagar har jag hunnit med hälften av datorerna och nu är det bara en dag kvar till andra halvan :-)

När jag kom hem idag och ställt in cykeln så kom en gulsparv hoppande nästan ända fram till mig och tittar man på djurens språk så säger gulsparven detta. "Gå med stolta steg på din väg för att fullborda din dröm. Min gåva till dig är att känna värdighet".
Ja om detta nu var ett tecken så inte har det då med mitt jobb att göra utan det måste ha med annat att göra :-)

Valet av bild idag säger allt. Detta är samspel på hög nivå. Tänk om även människor skulle förstå och ha sånt förtroende för varandra som dessa två.

3 kommentarer:

britta sa...

Ja du Göran!
Våra kursplaner verkar fortsätta att följa varandra, jag har nämligen också under arbetsdagen fått all anledning att undra hur människor fungerar egentligen. Ibland önskar jag att man kunde spela in dem och låta dem lyssna på sig själva, helt otroligt vad en del kan yttra sig om saker de i grund och botten inte vet ett dugg om!
Suck, säger jag vad påfrestande det här livet kan vara ibland.
Men vi kämpar väl på ?
Tänk vad kloka vi ska bli när vi blir gamla :)
Britta

Göran sa...

ja som vi sagt tidigare är jag ju inte ett dugg förvånad över att våra kursplaner följer varandra :-)
Men hur människor fungera då?, Ja. Kanske lika bra att sluta fundera där också och se det som så att de är de själva som har största problemet.

britta sa...

Jo visst är det väl så, men nog önskar man ibland att man kunde gå in i deras hjärnor och känna hur det känns när de tänker som de gör, för hur det än är så tycker ju alla att det är en själv som har de rätta åsikterna.
Tycker bara att det är synd att vissa lägger ner så mycket energi på att prata och skvallra om andra när de kunder fokusera och ta vara på sina egna liv istället.