söndag 1 augusti 2010

Regn och åter regn

Ja dagen har bjudit på en hel del regn och vad roar man sig med då. Ja, själv har jag roat mig med att tolka tarotkort. Och jag måste säga det är otroligt vad bra det stämmer in, i bland funderar man verkligen på om man ska bli rädd eller ej. Jag har ju tidigare tagit ett dagligt kort men valde idag att köra hela stjärnan med nio kort och försöka tolka ihop en större helhel.
De som känner mig kommer att förstå och kan nog också säga att ja visst stämmer det. Och de som även kan tolka tarotkort kommer definitivt att förstå.
Nu ger jag bara väldigt kortfattad vad korten betyder, det jag beskriver här är kanske inte vad jag tolkat utan jag har i stället valt att beskriva den allmänna beskrivningen av korten så som böckerna tolkar dem då.

Kort 1 (även kallat huvudkortet). Kung i bägare. Säger att jag är en person som sätter större värde på personliga relationer och känslor än materiella ting. Det är den ultimata symbolen för varaktig kärlek och trohet och vara lyhörd för andra personers känslor.

kort 2. Sex bägare är ett kort som kan ha flera betydelser men det är ett mycket fridfullt kort. Det kan vara ett kort som säger att man ska slå av på takten om man känner sig t.ex. stressad. Det kan också betyda att en person ur det förflutna dyker upp i ens liv igen typ barndomsvän eller gammal kärlek.

Kort 3. Sju stavar. Ett tvetydigt kort men som man kan se som att man måste göra ett val om man ens identitet om man väljer att stå kvar eller går vidare.

Kort 4. Tio stavar. Kortet säger att slutmålet är inom synhåll och att jag behöver bara anstränga mig lite till och inse hur mycket jag redan gjort.

Kort 5. Riddaren i pentagram. Denne riddare är den minst stabile av riddarna och trivs inte att vara ute och resa allt för mycket utan trivs mest i hemmiljö. Han håller sig till sina närmaste och käresta och stöttar dem i vått och torrt.

Kort 6. Lyckans hjul. Detta kort säger kort och gott att turen återvänder till ens liv och om man redan har tur och lycka så fortsätter det. Lyckans hjul är dock som livet hjul att det går runt runt och motgångar kommer alltid.

Kort 7. Tio bägare. Det ultimata kärlekskortet och mer än så behövs inte sägas.

Kort 8. Eremiten. Lyssna på ditt inre och bry dig inte om vad andra säger. Eremiten råder dig att vänta och se vad som händer, det finns stunder i livet som vi inte kan förändra en situation.

Kort 9. Nio svärd. Kan handla om högst verkliga rädslor med de kommer inte att förverkligas. Kanske har man vart omgiven av negativa energier och med detta haft problem med sömn och liknande. Men genom att dela med sig av sina rädslor kommer allt att lösa sig.

Ja vad säger man. För att sy i hop allt detta så kan jag ju bara säga att trotts att en hel del kan kännas tungt ut just nu så ser ju allt ut att lösa sig trotts allt. Tror också att även den som aldrig trott eller som inte har en aning om vad tarotkort har för betydelse kan se en bild i detta. Och för de som kan de ser nog en mycket klar och lyckosam bild. Har jag fel så får ni gärna kommentera.
Nu är det som jag sagt tidigare inte något hokus pokus med detta utan det är naturligtvis bara en vägvisning på vad som finns eller som kan komma att ske i ens liv. Det är fortfarande upp till mig att välja denna väg eller att totalt strunta i det och gå en annan väg.
Kan tillägga att min tolkning inte är den exakta med vad jag skrivit här men den skiljer sig inte mycket men man måste lägga in egna värderingar och tolkningar när man tolkar korten åt sig själv eller någon annan. Så den tolkning som finns här är som jag tidigare sa en generell tolkning.

Jag tycker dock dagens melodi säger en hel del om detta och passar bra in.


Inga kommentarer: