fredag 16 januari 2009

Enkelt fotografera?

De finns de som tycker att bara man har ett långt teleobjektiv så är det jättelätt att fotografera vilda fåglar och djur. Jag skulle vilja dementera dessa fakta en liten aning.
För det första så som det var idag, 14 grader kallt. Det gäller att klä sig bra då. Men problemet är fingrarna, även om det går att ha vantar så måste i alla fall pekfingret vara framme så att man kan trycka ner avtryckaren. I dag slutade jag när jag inte längre kände avtryckaren med fingret. Men jag satt ändå i ca en och en halv timme.

Ett andra problem med långt tele är att det är lätt att se fåglarna med blotta ögat men försök hitta dem i kameran, det är inte det lättaste. Och när man väl hittar dem i kameran då ska ni inte tro att det sitter stilla. Svårigheten med att hitta dem när man söker dem med kameran är ju att man får så mycket mindre yta att leta på då uppförstoringen är så stor.

Det tredje är att det krävs en hel del att för att få skärpa, för minsta lilla rörelse kommer att synas på bilden om det nu inte är så ljust så man kan använda väldigt korta slutartider. Och när är det så ljust på vintern i vårt land?

Så för den som tror det bara är att köpa ett långt objektiv och sedan ut och ta jättefina bilder, ska nog tänka sig för lite. Men jag avråder definitivt inget till att göra det för det är kul när man lyckas.

Här kommer några av dagens bilder.











Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Bloggen placerad i Vikarbyn

4 kommentarer:

Jag sa...

Fina bilder du tar! Det märks att du är väldigt intresserad. Låter skoj också med fotokursen, blir nog lite avis - skulle också behöva lära mig mer.

Göran sa...

Ja, jag kan nog hålla med om att intresset ligger högt. Och högskolekursen ska bli otroligt rolig att gå. Även om det bara är en grundkurs. För jag vet att man lär sig massor ändå.

Anonym sa...

Fågelbilderna blev bra. Jag var själv ute idag och försökte fotografera en kungsfågel. Men det blev bara en flugskit på bilden, behöver skaffa mig en större objektiv. Liknande den som du använder.

Jag har lagt till dig som länkvän.

Ha de
Rolf

Anonym sa...

Tack för kommentaren. Kul bilder för övrigt, vilken kamera+objektiv kombo har du använt till dessa?