fredag 23 januari 2009

Jag har lyckats

Igår hittade jag en fototävling på hemsidan lofsdalen.com som jag direkt sade till min fru att den är ju som gjord för mig. Eftersom vi tillbringade en vecka i just Lofsdalen hos min frus bror under mellan dagarna så hade jag ju jättefina bilder just därifrån.
Så jag sade direkt att i morgons ska jag leta på det bästa vinterbilderna jag tog när vi var där, jag satt ju trotts allt ute på kalfjället i 20 grader minus.
Så idag när jag kom hems så körde jag igång Lightroom och sökte upp bilderna taggade med Lofsdalen. Noll träffar??? Vad hade hänt. Jag började leta på hårddisken manuellt. Inte en bild fanns kvar mellan den 21/12 - 31/12 2008. Här om dagen skulle jag använda min externa hårddisk på min Macbook pro så jag kopplade in den och skapade en katalog med Lightroom. Tyvärr gjorde jag ett litet fel så i stället för att bara skapa en Lightroom katalog så kopierade jag över alla bilder till min bärbara dator, vilket resulterade i att hårddisken blev full. Och det är här det måste ha hänt. Jag raderade nämligen filerna och körde om lightroom katalogen vilket resulterade i att jag även radera de bilder som jag enbart hade sparad på bärbara datorn.
Så just nu sitter jag och kör ett återställningsprogram på bärbara dator och förhoppningsvis går det att återställa filerna. Det är bara att hoppas.
Jag återkommer med svar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Jag sa...

Usch hur det kan gå! Men du kommer säkert att hitta det mesta - lycka till

Göran sa...

jag hoppas i alla fall det. Som tur var så fick jag ju nu inte några otroliga bilder som T.ex. vilda sällsynta djur eller liknande med. Då hade det verkligen känts sorgligt.
Men som sagt jag hoppas också att det går att hitta på dem igen.
Och gör jag inte det så får jag hoppas på att det kommer en massa trevliga fåglar till mina fågelstationer i morgon som jag kan fota (och räkna). Kan ju ändå vara en tröst :-)

Anonym sa...

Vilken otur du har, hoppas att du kan rädda bilderna.
Ett tips! Köp till en extern hårddisk. Jag flyttar alltid över mina bilder till datorn först och sen en kopia till den externa hårddisken.

Lycka till

Göran sa...

ja, det är så här Rolf att jag har två externa hårddiskar så jag kan inte skylla på detta heller. Tyvärr var det en led av misstag jag gjorde som fick det att bli på detta viset. Men jag håller fortfarande på att söka av hårddisken på bärbara så vi får se hur det går. Bara att hoppas på det bästa. Men som sagt det var ju inte några extremt exotiska bilder jag tappat så det går nog ändå.
Och som sagt jag har den materiella parken för att inte detta ska hända men sen ska även den mänskliga faktorn vara med också :-)