fredag 9 januari 2009

Fågelfotografering


Lock at me
Originally uploaded by G Er Foto
Under min julledighet hade jag tänkt fota en massa fåglar som besöker mina fågelbord. Tyvärr tillät inte vädret det före jul och i mellandagarna så for vi till fjällen så då gick det heller inte.
När vi sedan kom hem igen så lyste fåglarna med sin frånvaro. På tre dagar såg jag inte en fågel. Jag satte då upp två stationer till och bytte ut viltfågelblandningen mot rent solrosfrö.
I veckan har jag nu sett att fåglarna har börjat komma tillbaka och denna talgoxe fotade jag i tisdag.
Sedan har jag jobbat onsdag - fredag så i morgon lördag hoppas jag på att alla mina fågelstationer kommer fyllas med fåglar så jag får lite fotomotiv.
En kompis och arbetskollega hade sådan tur förra helgen så han hade besök av en hel flock med Steglitsar som han fick fota. Nu tror jag inte på sådan tur med besöken men ändå.
Har även gått med i Naturskyddsföreningen för att få lite tips om var man kan hitta lite större fåglar och vilt för att få lite fina bilder.
Det känns som om mitt fotointresse mer och mer åter igen går över till naturfoto då jag älskar att vara i naturen.
Självklart kommer jag fortfarande att fota porträtt, vigsel och allt som har med människor att göra men naturfoto känns lite mer som en utmaning.
När jag startade mitt intresse som ung för foto så var det naturen som lockade av skilda anledningar men när jag nu på senare år startade upp igen så blev det en hel del studiofoto, bröllop och liknande.
Som jag själv ser det så är det nog ingen nackdel att fota lite av varje.
I övrigt så har jag även kommit in på en högskoleutbildning som jag ska gå under våren på Dalarnas högskola. Det är en fotoutbildning i grundfoto som jag nog kan säga att jag nog redan kan det mesta men ändå kommer lära mig massor då man aldrig kan bli fullärd.
Vem vet, kanske kommer det upp lite bilder på fåglar (eller vad det nu blir) i morgon :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder du hat tagit. Talgoxen blev riktigt bra, är den tagen med den nya Sigma 150-500 objektivet?
Det ska bli intressant att följa dina fågelbilder.
Tack för din kommentar på min blogg.

Ha de
Rolf

Göran sa...

Bilden är tagen med Sigman ja. Det kommer fler bilder i kväll.
Tack för din kommentar.

Göran