lördag 17 januari 2009

Inget fotoväder

Idag var ingen lyckad fotodag, i alla fall inte då man inte har ett väldigt ljusstarkt teleobjektiv. Och mitt 150-500mm är på bara f5-6,3 vilket man inte kommer långt med en sådan mörk dag som idag. Det var höga ISO som gällde men då får man ta brus i stället.
Nu gjorde det väl i och för sig ingen ting ändå, för det var inte bara solen som var borta. Fåglarna som jag var ute efter ville heller inte visa sig.
Min utflykt idag tog mig till Insjön för att förhoppningsvis få se och fota några Gråhägrar eller Havsörn. Men de enda som visade sig var Fiskmåsar, Knipor, Kråkor, Kajor och några Knölsvanar. Men även alla dessa höll sig på mycket betryggande avstånd så 500mm räckte inte långt det heller :-)
I stället så svängda jag in på Erikshjälpen när jag kom tillbaka hem och där gjorde jag direkt ett jättefynd. I en boklåda så såg jag nämligen en bok i bästa skick (tror knappt de har bläddrat i boken). Det var Brutus Östlings bok "Mellan vingspetsarna". Priset var satt till det otroligt höga 50 kr. Jag kan säga att jag funderade inte. Så man kan säga att trotts att jag inte själv lyckades ta några bra bilder så fick jag med mig väldigt bra bilder hem. Kanske är det som storfiskarn, får man ingen egen fångst så åker man till affären.

hur som helst så ser det inte ut att bli så mycket fotande i morgon då jag tror att jag ska köra ett gäng ungdomar till Borlänge på innebandymatch. Tillåter vädret så kan jag ju i och för sig fota även där så man vet inte, tiden får visa detta.





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: