måndag 12 januari 2009

När jag inte fotograferar

Tänkte berätta lite vad jag gör på fritiden när jag inte fotograferar, för den som nu skulle tycka det var intressant.
När årstiden är mörk och tråkig så kan det ju vara lite svårt att vara ute i naturen och fota då man jobbar hela den ljusa tiden. Då kan det ju vara kul att läsa en bok. För min del har det blivit en hel del fotoböcker lästa på senaste tiden. Alla dessa böcker som jag listar nedan är de böcker jag läst de senaste två åren.

A day in the life of Sweden. Bokförlaget Max Ström
Allt du behöver veta, Fotografi. Ang Tom
Adobe Photoshop CS3. Kelby Scott
Adobe Photoshop Lightroom. Kelby Scott
Digital fotografi. Kelby Scott
Digital fotografi, Andra delen. Kelby Scott
Digitalfotografering i praktiken, 2:a upplagan. Baron Cynthia L och Peck Daniel
Fotografering med digital spegelreflex. Schurmann Henrik
Kaxiga fåglar . Östling Brutus
Konsten att ta vinnande bilder. Segeholm Göran
Kreativ exponering. Peterson Bryan
Människa människa. Hansen Paul
Photoshop 7 stegs metoden. Kelby Scott
Photoshop Elements 5.0. Kläppe Björn och Sjögreen Christian
Stora fotoboken. Hedgecoe John
The studio photographer's lighting bible Taylor-Haw Calvey
Valarnas värld Almqvist Martin

Förutom dessa böcker så läser jag varje nummer av Digital Foto, Kamera och Bild, och National Geographic. Så det blir en del läsande och man lär sig alltid något nytt.
Nu har jag även kommit in på en kurs på Högskolan Dalarna. Foto 1 heter den och är en grundkurs i foto. Lite roligt med den är att kurslitteraturen till den är en av de första böckerna jag köpte när jag tog upp mitt fotointresse igen för ca två år sedan. Och det är Allt du behöver veta, Fotografi. Ang Tom. Denna bok har jag läst flera gånger. I övrigt så är ju utbildningen en grundkurs så det ska inte vara några problem att klara sig igenom den men ändå så är jag helt övertygad om att jag kommer att lära mig massor. Framför allt så fick jag brev om vad det skulle handla om, och en hel del skulle gå ut på att diskutera bilder och dess uppbyggnad, något som jag vet jag har en hel del att lära och man lär alltid av att höra vad andra tycker.
Så jag ser verkligen fram emot att få börja denna kurs som kommer vara varje tisdag kväll under hela våren i Falun.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har själv funderingar på att köpa en fotobok, är det "Allt du behöver veta, fotografi" som du skulle rekommendera i första hand eller är det någon annan bok.
Jag har inte någon bok sedan tidigare, där i mot så har jag köpt fototidingar.

Ha de
Rolf

Göran sa...

Jag skulle nog rekommendera Scott Kelby, Digital Fotografi. Den förklarar på ett mycket bra och roligt sätt hur man ska ta bättre bilder. Den tar inte upp så mycket tekniska detaljer varför saker och ting blir som det blir utan mera gör så här, så blir resultatet så här.

"Allt du behöver veta" är också en mycket intressant bok då den tar upp allt om foto, historia, olika stora fotografer, teknik, utrustning m.m.

För den mer erfarne som vill lära sig att verkligen fota manuellt så är det kreativ fotografering som gäller.