måndag 26 januari 2009

Sjukdom...

Tyvärr är det inte bara de vackraste fåglar man ser vid fågelbordet. Då och då dyker det också upp fåglar med sjukdomar och andra problem. Nu i helgen när jag satt där så dök denna Talgoxe upp, jag har även sett honom tidigare, men problemen verkar ha växt lite till på den som jag kan se. Sjukdomen den lider av är ett aviärt (fågleburet) poxviru. En jämförelse hos människorna skulle kunna var smittkoppor.
Talgoxen verkar dock vara väldigt pigg och alert men fortsätter det att växa så kan de ju bli problem att äta för den och då kan väl också överlevnaden bli svår. Samtidigt kan de ju också bli så att den blir ett lätt byte för andra rovdjur. Denna typ av smitta kan dock inte smitta människor eller våra husdjur.
I övrigt så har jag hittat en ny (eller rättare sagt gammal, fast nu för mig) hemsida som verkar väldigt intressant med det passande temat "naturfoto". Passar ju utmärkt då man är intresserad av både natur och foto. Sidan heter också passande nog "Naturfotoforum"

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Jag sa...

Usch, det ser inte bra ut! Stackare

Anonym sa...

Det ser inte alls bra ut för den lilla stackaren.