onsdag 7 april 2010

Varför så seriöst?

Ja idag fick jag bevis på att det inte alls behöver vara så seriöst när man fotar. Det viktigaste är att man har kul när man jobbar för då kommer även resultaten. Även en bild på en totalt urflippad modell kan ju bli riktigt bra och visst är det väl glädje man vill ha i sina bilder och denna bilden visar ju just på det anser jag.
Att vi sen även fick allvarliga bilder som var riktiga kanonbilder tror jag mycket beror på att man tillåter sig att totalt tappa kontrollen ibland.
Vet att Mia många gånger pratar om kravlösheten och denna bild talar väl sitt egna språk och behöver inte förklaras mer i detalj.

Tanken var inte alls idag att vi skulle fota något indiantema men den idéen bara dök upp då vi
ända hade med oss ett renskinn. Och att jag hade mitt indiansmycke på mig gjorde ju saken bara ännu enklare då det passade perfekt in i temat.
Detta bevisar ju också på att man inte alls behöver anstränga sig allt för mycket med rekvisita och liknande. Även om vi idag bar som packåsnor båda två ner till sjön. Och skulle någon ha sett oss så skulle de nog ha funderat vad vi skulle ut på.
Jag med två ryggsäckar och en spark (som inte gick att åka på då det inte fanns något att åka på första 500 metrarna ner till sjön utan det var bara att dra).
Mia och sin tur bar på ett stort renskinn och en hästsadel som hon skulle ha med, ja då förstår ni att vi var glada att ingen såg oss.
Men vädrets makter och energin vid sjön var helt på vår sida då solen lite lätt tittade fram genom molnen och gav ett vackert diffuserat ljus att fota, även om vi även använde blixtar för att lätta upp något.


2 kommentarer:

britta sa...

Vilken härlig "skrattbild", man blir så glad av att titta på den. Snacka om spontant och naturligt :) nog blir man nyfiken på vad som orsakade det där skrattet särskilt med tanke på att jag och Mia har lite av samma "dåliga" humor.
Britta

Göran sa...

Ja om ni då har samma humor så bör vi vara tre då för det finns en hel del liknande bilder och jag lär väl vara orsak till en hel del och även jag flippade ur med jämna mellanrum. Och andra sidan behöver det inte alls vara "dålig" humor.
Och du som fotograf förstår säkert att det är inte det lättaste att få skärpa på bilderna om man samtidigt ska stå och skratta, ja, denna dagen även liggande på både backe och is då vinklarna krävde detta. Så det är inte bara modeller som måste röra på sig.
Så de ca 4 timmar vi var där bara försvann, vi skulle nog ha kunnat fortsatt lika länge till utan att tröttna men det finns ju en värld utanför fotograferingen också. Man kan ju inte har roligt jämt :-)