fredag 18 juni 2010

Trevlig natt

Ja inatt vaknade man med buller och bong. Det jag väntat på en längre tid hade kommit. Ett häftigt åskväder som var värt att fotografera.
Nu var jag ändå väldigt seg på att komma upp kan jag säga och försökte flera gånger övertala mig själv att blixtarna är nog säkert på andra sidan huset så jag inte kan få några bra fototillfällen.
Men då jag lidit av en viss abstinens av en längre fotofrånvaro så kunde jag inte hålla emot, jag fick lov att gå upp och ställa i ordning fotoutrustningen.
Kameran skulle upp på stativet, självutlösare till kameran är så gott som ett måste för att fota blixtar så det var bara att leta på den i fotoväskan också.
Med all utrustning monterad så var det bara att köra i gång. Och ja jag lyckades bara fånga två blixtar under drygt en timme mellan ca 03 och 04. Men vad spelar antalet för roll, jag är nöjd men de jag fick.
Nu visade det sig att man inte är allt för klartänkt under dessa timmar på dygnet också. Eftersom jag ändå var uppe så skulle jag ta en kopp kaffe medan jag satt där på altanen. Då jag har en kaffeautomat så är det ju enkelt att bara trycka på
knappen. Men man ska bara trycka en gång och det gjorde jag inte i natt. Utan jag tryckte igång en kop
p och sedan av någon anledning så gick jag in och tryckte en gång till.
Och ja, ni förstår säkert vad som hände, det går inte att fylla två koppar kaffe i "en" kopp. Jag stod till och med och tittade på och konstaterade att det där kan aldrig gå vägen, men innan det kopplade att jag fick lov att springa och hämta en kopp till a
tt byta ut med så hade det ju redan runnit över en hel del. Men men det är smällar man får ta.


Inga kommentarer: