tisdag 12 oktober 2010

Nu börjar det bli knepigt?

Ja nu börjar det bli mer och mer krav. Idag var det inte längre bara att gå till körhuset och hoppa upp på en i ordning gjord häst. Nä, idag fick vi själva gå upp till stallet för att få lära oss hur man tränsar en häst.
Efter att ha lärt oss detta så fick vi själva ta var sin häst ner till körhuset. Och väl i inne så fortsatte kraven.
Nu var det inte längre bara att rida runt i skritt eller trav. Nu skulle det göras volter och vända håll och allt vad de nu hittar på.
Och allt detta gick riktigt bra men det som strulade till det en aning var när jag själv tyckte det gick så bra att trava runt så då skulle man göra en volt i trav. Jaha, då blev det en hel del att tänka på igen. Ibland tycker jag hästen lyder lite för bra för när jag råkade luta mig lite för mycket framåt då uppfattade han det som att, jaha, nu vill han att jag ska bromsa? och så slutade han att trava :-)
Så det var bara att ta ett varv till och försöka hålla sig snyggt och prydligt upprätt och i balans.
Det var också lite skillnad på dagens häst mot de jag haft tidigare då jag tidigare har haft problem med att få lite fart på dem, de var inga problem idag då jag i stället hade fullt upp att bromsa för att inte avancera i kön.

Idag fick jag nämligen rida en ordentligt kraftig nordsvensk vid namn Tablå. Och denna nordsvensk är inte någon direkt kopia på min favorit Aldermarin. Nä, här pratar vi storleksmässigt tre Marre i samma häst vad gäller grovlek.

Efter att vi sedan ridit klart inne så fick vi även prova på något helt nytt då vi även fick rida hästarna tillbaka till stallet. Och väl tillbaka där så fick jag även göra i ordning Tablå för kvällen. Vilket innebar borstning och liknade. Min instruktör ville också att jag skulle kratsa hovarna på honom och jag fick lära mig hur man fick honom att lyfta hovarna men en annan av eleverna rök in och tyckte att det var helt fel häst att göra detta på första gången.
Det var nämligen så att denna bjässe till häst var den enda i stallet som tyckte att han satte ner sina hovar när han själv kände för det. Och att jag som nybörjare skulle lära sig på honom tyckte hon var orättvist.

Får jag säga det själv så tycker jag ändå med tanke på min tidigare hästrädsla så tvekade jag inte på att krypa inpå hästen och få honom att lyfta på benen. Och andra sidan så var jag ju även själv inne i spiltan och borstade honom och liknade och det krävdes flera gånger att knuffa undan honom så man själv fick plats.

Och när allt detta var klart så var det bara att ut med honom igen och leda ner honom till sin box som han hade bakom körhuset.
Ja så det är som sagt inte bara att rida en häst, finns även mycket annat man ska hålla reda på. Och själv tycker ja det är fantastiskt kul att få lära sig allt. Och framför allt att det är lite i taget.
Nästa gång tillkommer även att sadla själva. Så nu är det bara att vänta en vecka till. I morgonbitti blir det dock annan träning då innebandy står på schemat. Ingen rast och vila här inte.

2 kommentarer:

britta sa...

Härligt att få rida en riktig nordsvensk! Hoppas också på att få göra det någon gång i livet, blir bara mer och mer förtjust i kallbloden, tycker att de är hästarnas häst om du förstår vad jag menar :)
Britta

Göran sa...

Jo nog är det kraftiga och härliga. Men som sagt det finns ju olika nordsvenskar också, och att jämföra Tablå och Aldermarin är ju lite fel :-)
Skickar med en länk så kan du se skolans hästar, tyvärr är det bara porträttbilder så det är svårt att se hur grov han egentligen är http://gymnasiet.rattvik.se/varahastar
Annars gillar jag skarpt Kennedy som är ett Svenskt halvblod. Fast än han var lite slöare än Tablå då.