lördag 6 mars 2010

Bildkritik

Tänka att alla kan tycka så olika om bilder och så olika man kan tyda en bild. Även hur man tar en bild har betydelse. Men vad är då viktigast i en bild.
Ja min mening är att man som fotograf i första hand ska vara nöjd med sitt jobb. Det är ändå jag med mina känslor och teknik som vet vad jag vill få ut av en bild och vilket budskap den ska ha.
Rent tekniskt kan man alltid tycka olika men det går inte att säga att en bild är dålig bara för att man inte själv tycker att den är snygg. Och det går heller inte bara att säga vilken snygg bild.
Om man bara säger att det är en snygg bild så kan man ju undra vad är det som är snyggt.
Har jag fotat en naturbild så kanske naturen är snygg men själva b
ilden kanske inte är bra för det.
Samma sak om man fotar en modell, är modellen snygg så kan man säga
vilken snygg bild men i själva verket kanske man bara tittat på modellen och inte helheten i bilden.
Bilderna som jag och Mia har tagit har jag fått en hel del olika kritik på, både positiv och negativ. Men jag kan säga att den negativa kritiken har vart av den art att beskådaren inte har sett bilden utan bara titta på någon teknisk detalj. De har inte brytt sig om att titta på budskapet i bilderna. Vad vi ville åstadkomma var att få fram själen i Mia och det har dessa åskådare missat totalt, för själen har vi fått fram.
Jag fick också höra vilket jag tycker var helt rätt att hennes näsa var lite för röd så jag var på väg att ta bort detta när jag fick en otroligt fint skriven kritik från Britta där hon skriver att den bilden då näsan verkligen är röd bevisar bara vad kallt det var, som hon skriver så ser hon en ung kvinna stå och blicka ut efter sin älskade och vinden har satt sina spår i hennes ansikte. Något i den stilen skriver hon och jag säger direkt att det är så man ska se en bild. Hon har verkligen förstått budskapet och vet hur man ska läsa en bild.
Hon har sett bilden helt kravlöst tekniskt och läst budskapet.

Mia har jag också fått höra har fått dålig kritik för sitt modellande och varför hon gör det.
Själv ser jag Mia som en helt unik modell med både underbart utseende och ett djupt inre som man måste ta fram.
Så till skillnad från att ta en bra naturbild där det gäller att få naturen snygg så man blir nöjd som fotograf så finns en till aspekt som måste vägas in när man fotar en modell och det är att både fotograf och modell ska vara nöjd. Och här tycker jag till och med för min del att det är viktigare att modellen är nöjd. För jag blir aldrig nöjd om inte modellen är nöjd, så är det bara. Och nöjdare än de gånger jag fotat Mia måste jag nog säga att det har jag inte vart för vi har båda gångerna lyckats plocka fram hennes själ i bilderna.
Titta också på dessa bilder och se vilken glädje hon utstrålar i bilderna. Även på den bild där hon med sin röda näsa och kinder står och blickar ut över höjden och ser så allvarlig ut så kan man se att glädje finns inom henne för utan den skulle hon inte klarat av denna pinande kylan.

Jag har sett några av hennes tidigare bilder och utan att trampa någon på tårna så ser jag bara tekniskt bra bilder men helt utan själ.
Sen är det naturligtvis upp till var och en vad det tycker är viktigast. Som de säger, en bild säger mer än tusen ord. Men då säger jag att man ska klara av att se budskapet också. Och inte leta efter något mindre bra kloningsjobb eller liknade i bilden som man kan klaga på.

Och som sagt en röd näsa kanske inte är det vackraste på en modell men om man ser bilden på rätt sätt så är det faktiskt det viktigaste i bilden att näsan och kinderna faktiskt är röda :-)
Mia du är en underbar modell och Britta du är en underbar bildläsare så sträck på er båda två, själv är jag stolt att ha er tillbaka som vänner.

4 kommentarer:

Jenny sa...

Du har superfina foton Göran. Gillar dem på mia på frisersallongen =) ;)

Göran sa...

Tack Jenny

britta sa...

Måste bara säga "Tack" och "Tack detsamma", så förstår du nog vad jag menar! :)
Britta

Göran sa...

Jag vet precis vad du menar Britta.