onsdag 24 februari 2010

Skinande sol

Arbetsdagen snart slut. Har vart ute och sprungit mellan byggnaderna här idag och jag vet inte om det är den gnistrande solen som ändå får en att tänka lite på våren och sommaren. Är det månne vårkänslor på gång? Solen kastar även sina solstrålar in på mitt kontor så idag har jag inte kommit bort från den mycket inte.
I och med denna sol så har jag börjat tänka lite framåt på mina fotoprojekt och ett av min drömobjekt ser ut att kunna bli verklighet till sommaren då jag i alla fall har en som lovat ställa upp och jag hoppas även att jag ska kunna få med en till. Om det blir tillsammans eller en åt gången får framtiden utvisa.
Hur som helst så vill jag fota en häst med ryttare i full fart (eller så fort det går) på en strand genom vattnet. Bilden ska tas så att man verkligen ser vattnet spruta omkring hästen.
Bilden som finns med i inlägget har inte jag fotat utan den får vara med bara för att visa lite på min idé.
Det jag inte är riktigt säker på ännu är om det ska fotas i starkt solljus eller i en solnedgång. Förmodligen blir det två tagningar, varför nöja sig med en fotosession om man kan få två.

Till sist vill jag dela med mig av en dikt som en nygammal vän till mig har skrivit. Jag är absolut ingen dikt läsare men denna dikten berörde på något vis. Så tack Britta.

Till Islandshästen

Du Islands fyrbenta stolthet
liten men modig och stark

En ära det är att få låna
er hit till vår okända mark

Från ön eran moder är ni sända
er kropp får aldrig återvända

Men i kroppen bor dock en själ
som en dag måste ta farväl

Och någonstans djupt i ert minne
i vishetens och klokhetens sinne

Vet ni att när er tid är till ända
till Island ska ni åter anlända


Av Fix Britta Andersson-2010

4 kommentarer:

Anonym sa...

wow, den fotosessionen skulle jag vilja beskåda. Skulle garanterat ställa upp som ryttare oxå, men kruxet är att det inte är så mkt vatten här på vår "sjöbotten". ;-) Ser så himla läckert ut när dom rider i strandkanten.

MIA sa...

Hej Göran tänk att det kortet har jag tänkt på länge, Rättviks långa strand har jag tänkt besöka flera gånger med Djarfur men har inte blivit av. Fantastiska bilder du lagt in och helt rätt hästar har styrka och den är enorm kan bara säga att den bilden på tatuering blir bra. Vad säger man som helhet? Jag säger att ser man med ett öppet sinne så ser man skönhet.
Dikten som Britta skrivit rör ens själ på djupet.Hon borde bli författare, fast det är hon ju redan.

MIA

MIA sa...

Hej igen! Nu har jag lärt mig detta oxå, så paletten måste ha kommit närmare sitt mål, och det tackar man för så kusen har gjort susen,men än har jag långt ifrån blivit vän med denna burk men vad ska man säga? Tur man är född envis

MVH MIA

Göran sa...

Härligt att se Mia att jag lyckats lära dig även detta, får väl se om jag får lida för det eller ej :-)
Och Lisa när tiden är inne så lovar jag att jag hör av mig. Och det lyckade är att det är bara Islänningar som jag har kontakt med (hästar alltså).
Så det om både Mia och min andra kontakt kan ställa upp samtidigt så kan det bli riktigt kul. Och ännu roligare om även du kan vara med Lisa.
Detta är nämligen drömbilder jag har haft länge.
Och bilderna i solnedgång ska vara rent i romantiskt tecken, jag är ju egentligen emot solnedgångar men även jag kan göra undantag, bara det är rätt motiv :-)