fredag 5 februari 2010

Vinterfoto


Vinter vid Siljans strand
Originally uploaded by G Er Foto
Idag var jag ute för att fota i riktigt vitt vinterväder. Något som inte är det lättaste kan jag säga.
Säkert har många tagit bilder under vintern och insett att snön inte alls blir vit på fotot utan bara grå. Vad beror då detta på? Jo. Kameran försöker alltid att ställa in sig efter och mäter från neutralt grått. Det vill säga att när du tar en bild så mäter kameran ljuset som reflekteras i snön men då inte kameran vet att det vitt utan förutsätter att det är grått. Detta innebär att bilden kommer att bli underexponerad.
Kameran förutsätter alltid att ljuset reflekteras med 18% vilket grått gör.
Men när det nu är helt vitt ute så reflekterar snön 36% ljus men det vet ju inte kameran och därför blir bilderna underexponerad och då blir även snön grå och inte vit.
vad ska man då göra åt detta? Jo det finns något på de flesta kameror som heter exponeringskompensation (brukar märkas med ett (+/-) på knappen och med denna inställning kan men reglera i vanligaste fallen från -2 till +2. Vilket innebär att -2 betyder två bländarsteg lägre och +2 betyder två steg högre bländarvärde.
Om man nu är ute och fotar då det är mycket vitt så ska man alltså släppa in mer ljus i kameran och då skruva upp till plus värde. I bilden jag tagit här har jag exponeringskompenserat med +1,5 och på det viset fått snön att bli vit.
Och naturligtvis blir det då motsatsen om man fotar t.ex. en svart häst. Då måste man skruva ner till (-) då svart bara reflekterar 9% ljus.

Med detta i tankarna när ni fotar så lovar jag att ni kommer att få bättre bilder.
En fråga jag brukar ställa mina elever är denna: Tror ni att det är svårt att fota t.ex. en Zebra? Jag brukar få väldigt skilda svar på detta ska ni veta men i själva verket är det inte det minsta svårt för då Zebran är svart och vitrandig så kommer kameran att kompensera detta perfekt för mitt emellan svart och vitt hittar vi ju grått :-)

Ja för att inte ha skrivit på flera månader så blev det två inlägg på samma dag men nu blir det till att sova :-)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: