söndag 7 februari 2010

Mia och Djarfur

Vilken underbar fotodag och den kom till av en ren slump. Jag hade suttit och skrivit här på bloggen om lite teknik att fota bra vinterbilder och att få snön vit. När jag sedan får ett meddelande på Facebook om jag har något tips på hur man fotar en mörk häst på bästa sätt i snön. Det enda jag kunde säga var nämn tid och plats så kommer jag och hjälper dig. Ja, fick jag till svar det kanske blir lite snabbt på för det är om ca 1 timme. Men det var inte alls för snabbt på och glad är jag idag att jag jäkta på och tog mig dit.
Tanken var dock att dagens tips här på bloggen skulle vara hur man ställer in kameran för att ta bilder så man ser farten i dem men så blev inte riktigt fallet nu så det får bli lite senare.
För även om vi jobbade med att få fart i dessa bilder också så blev det en liten annan teknik då vi var på en höjd utan direkt bakgrund att få suddig. Istället så fick vi snön som yrde här och vi fick riktigt bra bilder som naturligtvis också visar fart.

Solen ville dock inte titta fram något riktig vilket i och för sig gjorde det bara bättre men också något svårare att exponerar rätt. Solen tittade dock fram mot slutet så vi fick även några bilder i härlig vintersol.

Tekniken som jag försökte lära ut till Britta som hörde av sig och ville ha tips var att frysa bilderna idag då vi hade snön som visade farten i bilden. Därför valde vi att köra på stor bländare i AV-läget på kameran ( Canon kamera). Alltså vi valde bländare och kameran fick själv välja slutartid.
Vi valde också att exponeringskompensera med några steg för att få snön vit (alltså lite åt plushållet). Nu kunde man dock inte bara tänka på snön i detta läge då det ändå var Mia och Djarfur som var huvudmotivet.
Även ISO inställningen fick Britta lära sig att den ska vara på så lågt som möjligt om det nu går för att få tillräckligt med ljus vill säga.
Läs mer på min blogg om detta här

Så jag hoppas nu att hon lärt sig att inte använda "idiotknapparna" på kameran som hon så fint uttryckte sig om dessa automatiska inställningar :-) känns som jag får fortsätta att jobba med Britta och foto ett tag till framöver :-)

Och mycket tack till Mia och Djarfur för en härligt uppvisning. Känns tufft att bli kär i en hingst :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: