tisdag 27 juli 2010

Hemsk cykeltur

Ja idag var verkligen vädrets makter med mig så min tanke var att det skulle bli en underbar cykeltur där jag skulle förlänga på milen lite och jobba på uthålligheten istället för att köra sönder mig.
Men inget gick som jag hade tänkt mig.
Det började redan efter ca 2 km då jag ska ta upp vattenflaskan, när jag lyfter den så ramlar korken av. Inga problem den låg mitt på vägen så det var bara att vända och hämta den. Trodde jag ja. När jag vänder så kommer en enda bil lite längre upp så jag väntar medan han passerar, och naturligtvis lyckas denna bilen köra rakt över korken så det blir så gott som platt. Jag lyckas dock få dit den hjälpligt igen så jag kan fortsätta.
Eländet var dock inte klart med detta. När jag kommer ner till Rättvik och rondellen utanför OK så är det trafikstopp så jag lägger mig på insidan och passerar bilarna. Det går bra en bit tills bilarna längre fram ser jag kommer då svänger de närmare kanten så det ska bli så trång som möjligt och jag lyckas få hjulet att ta i trottoarkanten. Trodde först det var trampan som tog i så jag fortsätter men hör att något inte är helt som det ska bak i hjulet, så jag stannar till vid reningsverket och tittar och upptäcker att två ekrar har flugit sin kos.
Men det verkade ändå fungera så jag beslutar mig för att fortsätta min färd. Men när jag passerat Utby så känner jag det börjar värka i knät så när jag ska till att börja klättringen uppför Kullsbjörksbacken känner jag att detta går aldrig så jag väljer att svänga av och in på grusvägen som går upp mot Västgärde.
Väl i Västgärde så träffar jag på Leif och Britta som sitter ute så jag svänger in till dem. Leif tar då hand om min cykel och byter hjul på den så nu sitter det ett riktigt racerdäck på den (och det märktes vilken skillnad det blev på rull).
Sedan gjorde vi sällskap en bit tillbaka och jag fick lite nya tips om inställningar och liknande. Men tyvärr så hjälpte inte detta mot mitt knä så det blev riktigt plågsamma backar på vägen hem mot Vikarbyn och sista backen hem var jag till och med tvungen att hoppa av och gå uppför.
Så nu får man väl försöka vila en stund och se vad som händer.

En annan sak som också måste påpekas är ju att det är inte illa att ha vänner som både servar cykeln åt en och ekiperar en. Leif tyckte nämligen inte att jag hade tillräckligt bra kläder för cykling så jag fick lov att byta ut min tröja mot en äkta cykeltröja (det blev även en cykeldress och nu vattenflaska).
Sen finns det också de vänner som lovar att det ska vara ute och heja när man passerar men de har då absolut inte visat sig, inte ens fast jag tror det var de som jag såg sitta ute i dag när jag åkte förbi :-)

Hur som helst så snacka om att man är lyckligt lottat som har ett sånt team runt om sig (även kallat vänner).

Inga kommentarer: