lördag 17 juli 2010

Kalas

Åter en dag med halvdålig sömn. För 5-6 timmar är väl ändå lite för lite? Vaknade åter runt halv sex i morse. Men trotts detta så kan jag inte förstå att jag ändå känner mig så pigg som jag gör på dagarna. Måste ha med åldern att göra.
Hur som helst så ska jag klara av ett 40:års kalas idag hos en mycket god vän. En sån dag som man gått och väntat på för det är ju helt underbart att få gå på kalas och att få träffa en massa människor och allt.
Nä, nu är ju tyvärr inte verkligheten så för min del. Själv hade jag lika gärna stannat hemma.
Jag är helt säker på att jag kommer att få roligt när jag väl kommer dit men det är alltid så här när jag ska på något kalas eller liknande att tiden innan är hemsk. Det kommer också att ta ett tag för mig att hitta stämningen när jag väl är på plats, om jag nu förhoppningsvis gör det. Det finns ingen säkerhet men då får man ta fram skådespelartakterna och låtsas som att man har jättekul.
Jag vet att det finns de som tycker man är konstig men det får jag ta. Har skrivit om detta här på bloggen tidigare och det kallas för att vara introvert. Så det har inget med att man mår dåligt eller liknande utan det är ett fullt normalt beteende även om man kan bli betraktad som vad som helst.
Det flesta åker på liknande tillställningar mest för sin egen del men att jag åker är enbart för att det är en vän som fyller år.
Det lustiga är att om det nu är så att jag hittar likasinnade och får jättetrevligt (i de introvertas syn) så kommer man få höra uttryck som "kom igen nu", "ryck upp dig", "ha lite kul".
Skulle jag däremot vara uppe och hoppa och dansa på borden och liknande då skulle de flesta vara nöjda och säga "gud vad han har har kul och roar sig idag".
Men sanningen är den att skulle jag ha ett sånt beteende så är det rent skådespeleri eller så har det slagit runt totalt :-)
Jaja det är väl bara att "rycka upp sig" och "ta sig i kragen" och göra det bästa av situationen, även om jag inte alls skulle ha något emot att stanna hemma. Men då skulle i stället det dåliga samvetet komma för att man har svikit en vän.
Så hur man än gör så kommer man må dåligt av det. Men att man väljer att åka är ju naturligtvis av den anledningen att man är den sortens människa som tänker på andra i första hand. För skulle jag inte ha satt andra i första hand så skulle jag ha kunnat stannat hemma utan dåligt samvete men det kan jag ju inte.
Ja så det är väl vad dagen har att bjuda på, att gå och oroa sig för vad kvällen har att erbjuda.

2 kommentarer:

britta sa...

Nu lurade du mig allt! Trodde för några sekunder på att du menade det där med att gå på fest, men tänkte att nu försöker han väl lura sig själv ändå?
Insåg sen att det var jag som var lurad:)
Förstår dig precis som du vet men tyvärr (får man väl säga för det är synd att man inte ska kunna vara sig själv) så hjälper ju en skvätt alkohol mot den åkomman. I alla fall i mitt fall. Men du kanske ska ha bilen själv?
Trevligt blir det nog i alla fall till slut. Det brukar bli det trots att man känner att man helst vore hemma istället.
Britta :)

Göran sa...

Haha, ja det fanns ju en tanke med den meningen :-)
Och ha bilden själv, nä. Det skulle aldrig fungera. Tyvärr är det så att alkoholen är en räddningsplanka för att få igång skådespeleriet tråkigt nog.
Men som sagt det kommer säkert bli kul men om man funderar över vad priset är när man ska gå och må dåligt i flera dagar innan för att få ha någon timme roligt då kanske det inte är värt ändå.
Men man gör det ju inte för sin egen del och kan jag roa någon med min närvaro så är ju jag nöjd i alla fall på sätt och vis.